Jag har i en tidigare bloggpost diskuterat vikten av epost som en marknadsföringskanal. Det går inte att sticka under stolen med att det är ett kostnadseffektivt och smidigt sätt att nå ut till dina kunder och dina potentiella kunder.

Det finns dock vissa saker som man måste tänka på för att lyckas med sin epostmarknadsföring, och jag tänkte ta upp ett par tips idag, som jag hoppas kommer att hjälpa dig.

Känn din kund

Det absolut första du måste göra är att förstå vem din kund är – vem kommer att få dina utskick? Det är först när du har koll på detta som du bestämmer hur du ska behandla dem.

För e-postmarknadsföring gäller inte jämlikhet – för att lyckas här är det viktigt att komma ihåg att vi alla är olika och att vi alla reagerar olika på olika typer av meddelanden. Att personifiera dina utskick är viktigt och för absolut bästa resultat så ska du även gruppera dina prenumeranter. Det har visat sig att genom en relevant segmentation ökar antal öppna mail, klick, omvandlingar och intäkter.

Gruppera dina kunder

Det finns många olika sätt och tekniker du kan använda vid en segmentation – och det absolut viktigaste är att tänka på att du grupperar dem baserat på vad som är viktigast för dig och ditt företag.

Innan du börjar segmentera gäller det att du har en bra lista och lite historik på hur dina kunder beter sig, eftersom det är baserat på kunskap om dina kunder som du kommer att  gruppera dem.

Exempel

Nedan följer ett exempel på hur man kan segmentera. För att göra det så enkelt som möjlig har jag valt att i detta inlägg fokusera på en e-postlista för en e-handelssida eller en butik. Det bästa och vanligaste sättet här är att gruppera listan på e-postprenumeranter baserat på hur mycket de spenderar och hur de spenderar i butiken. I regel är det  vanligaste sättet att segmentera baserat på kundaktivitet, men det finns också många andra sätt som är bra, t.ex. intressen, demografi, beteenden.

Genom att analysera tidigare beteende kan man dela in kunder i följande segment:

VIP-kunder – kunder med högre inkomst, som gillar att handla det senaste – inte väldigt prismedvetna.

Fyndare – dessa kunder älskar en bra affär och att fynda.

Märkeskunder – Kunder som är lojala mot ett visst märke. De är fortfarande prismedvetna men de är också motiverade av andra faktorer.

När du nu har identifierat vilka kunder som finns i dina olika segment är det dags att bestämma hur du ska kommunicera till dem.

Använder du ovanstående information rätt kan du nu dynamiskt anpassa dina erbjudanden som du skickar ut, baserat på kundens beteende. Genom att analysera deras köpbeteende kan vi lära oss mycket av vad som är viktigt för de olika typer av kunder du har. För din VIP-kund är förmodligen inte priset så viktigt, utan snarare att de känner sig speciella och att de får en riktig VIP-behandling. För en kund som är ute efter ett bra fynd så är priset det absolut viktigaste, och vad som inte är lika viktigt är vilket märke det är eller om det är det absolut senaste, och att få specialbehandling spelar inte så stor roll – om det inte kommer med en fin rabatt :)

Så istället för rabatterbjudanden så kan du skicka ut exklusiva erbjudanden till dina VIP kunder – så som att bjuda in dem till unika VIP-event. Till dina fyndare och märkeskunder kan du skicka vanliga rabatterbjudanden, högre rabatt till fyndarna dock, eftersom de är mer prismedvetna är märkeskunderna.

Har du en stor lista av prenumeranter kan du också skapa underkategorier till dina segment – t.ex.demografi, som ålder och kön.

Följ upp

En av de stora fördelarna med e-postmarkandsföring är att allt går att mäta. Analysera dina resultat, vem har öppnat, klickat på länkar och varför. Vilken typ av meddelanden och ämnes rubriker fungerar bäst för dig? Det finns många olika faktorer att kika på när du analyserar resultatet av ditt utskick, och vi kommer gå in på detta i ett separat inlägg framöver.

Slutsats

Ovanstående exempel visar oss några viktiga saker som vi alla måste tänka på.

Inte alla kunder är lika och olika kunder reagerar på olika erbjudanden. Det är viktigt att lära känna din kund och veta vad som är viktigt för honom/henne – vad som är viktigt för din VIP-kund är inte lika viktigt som för din märkeskund, och vise versa.

Genom en lyckad segmentering kan du öka deras värde och på så sätt dina intäkter, samtidigt som du gör dem mer nöjda och få dem att känna sig speciella.

Du är väl med på VIP-listan?

Om du vill ha koll på nyheter inom webbdesign och vara bland de första som hör om våra nya projekt ska du såklart göra som hundratals andra designers och företagare - gå med i vår VIP-lista.