Skarmavbild 2013-02-15 kl. 16.18.13

Sugen på att promota ditt företag genom att ha en tävling på Facebook? Vilket bra sätt att få fler personer att gilla din sida, dela den och engagera sig, eller hur?

Fel!

Det är emot Facebooks regler att köra en tävling från din Facebooksida, att uppmana att gilla, kommentera, dela eller lägga ut bilder, eller att använda antal gilla som ett röstningssystem.

Det är inte heller tillåtet att meddela vinnare via en statusuppdatering på Facebook, du kan däremot annonsera dina vinnare på din blogg, och hänvisa till bloggen på Facebook.

Vill du ändå köra en tävling på Facebook finns det så klart sätt att gå tillväga, du kan skapa din egen iFrame-tab eller använda dig av en tredjepartsapplikation, som t.ex. Shortstack, Wildfire, WooBox och NorthSocial, då detta officiellt inte räknas som Facebook. Vid ett sånt här tillfälle måste du också ansvarsfriskriva Facebook genom att tydligt meddela dina besökare att tävlingen inte på något vis är sanktionerad av Facebook.

Du får dock promota din tävling på Facebook, om själva tävlingen sker någon annanstans, t.ex på din egna webbplats. Du får även, konstigt nog, ha en funktion som gör att man måste gilla din sida för att komma till tävlingen, t.ex en applikation.

Om du inte följer reglerna?

Många företag känner inte till dessa regler, eller väljer att ignorera dem och ta risken. Du riskerar då att få din Facebook-sida blockerad, eller i mindre allvarliga fall få din tävlingsapplikation stoppad.

Inte nog med detta – i Sverige gäller ju även lotterilagen:

”Vid tävlingar kan lotterilagen bli tillämplig. Med lotteri avses en verksamhet där en eller flera deltagare, helt eller delvis på grund av slumpen, får en vinst som är mer värd än det som tillfaller övriga deltagare. Lotterilagens huvudregel är att det krävs tillstånd för att få anordna ett lotteri. Ett lotteri i strid med lotterilagen är straffbart och kan medföra böter eller fängelse.”

Det är alltså viktigt att se till att slumpen inte kommer avgöra vem som vinner, utan att deltagarna faktiskt måste göra något för att få sina priser, eller ansök om ett tillstånd.

 

Du är väl med på VIP-listan?

Om du vill ha koll på nyheter inom webbdesign och vara bland de första som hör om våra nya projekt ska du såklart göra som hundratals andra designers och företagare - gå med i vår VIP-lista.