Som jag tidigare lovat kommer nu lite konkreta tips hur du lyckas med din e-postmarknadsföring. Vi har redan kommit överens om att marknadsföra sig via e-post är både billigt, effektivt och mätbart.

Men hur lyckas man då med denna traditionella marknadsföringskanal?

”Listan”

Den högsta utmaningen för mindre företag är att utveckla och öka prenumerationslistan. Det finns inga genvägar till detta och det kräver tålamod. Du kan försöka fånga nya prenumeranter vid varje kontakt med dina kunder, såsom sociala medier, kundtjänst och din webbplats.

Frekvens

Hur ofta du skickar ut dina nyhetsbrev är avgörande för hur du kommer att lyckas, skickar du för ofta riskerar du att skada ditt varumärke och förlora kunders och potentiella kunders förtroende.

Tillgänglighet

Smartphones och tabletter håller på att revolutionera hur folk konsumerar innehåll och vad, var och varför det är viktigt. De flesta konsumenter läser mer e-post på sin smartphone eller tablett än på sin dator. Nästan hälften av tiden spenderad på smartphones är spenderad på just e-post, så det är viktigt att anpassa din layout, kodning och strategi till mobila enheter. Ämnesrubriker är ännu viktigare, en tråkig rubrik kan lätt göra att meddelandet raderas när du står i kö i mataffären.

Skräddarsy och anpassa

Det är viktigt att tänka på anpassa innehållet efter mottagaren, skickar du ett irrelevant email till en mottagare riskerar du att denne avregistrerar sig från din lista.

Titta på dina siffror

Gör det till en vana att kolla statistiken från en kampanj innan du skickar ut nästa. Antal öppna, klick och omvandlingar kan förbättras genom att titta på andra faktorer. Övervaka tiden från då ett mail skickades och då det öppnades, titta på kvalitén och längden på dina ämnesrubriker.

Tillit

Genom varje meddelande du skickar och varje gång det öppnas har du en möjlighet att bygga upp ditt varumärke och det du vill stå för. Fokusera på att få kunden att lita på dig och vara beroende av dig för för viktiga och relevanta meddelanden.

Du är väl med på VIP-listan?

Om du vill ha koll på nyheter inom webbdesign och vara bland de första som hör om våra nya projekt ska du såklart göra som hundratals andra designers och företagare - gå med i vår VIP-lista.