Idag vill jag visa hur vi på Standout håller koll på vad som händer i våra projekt. Det finns flera olika sätt i vårt projektsystem Extra Brain, men personligen gillar jag flödesvyn. Det är den andra fliken när du gått in på ett projekt, och där kan du skapa upp flera olika listor – där vi för enkelhetens skull brukar jobba från vänster till höger.

Längst till vänster ligger det som ska göras – i början av projektet är det en lång lista på saker. Bredvid varje ärende står det vem som är ansvarig för att ta ärendet vidare och du kan klicka på ett ärende för att läsa mer information om det.

När du vill flytta det kan du helt enkelt dra och släppa ärendet i nästa lista. Det uppdateras automatiskt hos dina medarbetare inom någon sekund.

Extra Brain - flow

 

I de flesta projekt räcker det med några få listor: ”Ska göras”, ”Pågående” och ”Klart”. I lite större projekt som handlar om mjukvaruutveckling lägger jag gärna på lite fler stadier: ”Backlog”, ”Redo att påbörjas”, ”Pågående”, ”Kodgranskning”, ”Test”, ”Driftsättning” och ”Klart” är några vanliga listor som vi kör med där.

Poängen är att du kan välja helt själv vilka listor du vill använda i varje projekt. Men det är ett riktigt bra sätt att visuellt få reda på vad som händer i projektet.  Är det mycket i test-kolumnen? Testarna kanske behöver förstärkning. Är det fullt i Kodgransknings-kolumnen? Se till att utvecklarna har tid att kika på varandras kod.

Ett vanligt sätt att komma runt ärendestockningar är att ange ett maximalt antal ärenden det får vara i varje kolumn. Det gör vi enkelt genom att skriva det i ärendelistans rubrik: ”Test – max 2″ exempelvis. Det innebär att ingen får dra in ett tredje ärende där – något av de två som ligger vilande måste lösas först. Det gör att hela projektet kommer framåt – en teknik som är vanlig i Kanban-projekt.

Hur använder du Extra Brain?

Du är väl med på VIP-listan?

Om du vill ha koll på nyheter inom webbdesign och vara bland de första som hör om våra nya projekt ska du såklart göra som hundratals andra designers och företagare - gå med i vår VIP-lista.