Vi har snart använt Billogram i ett år här på företaget. Idag tänkte jag berätta om hur tjänsten har förenklat vår vardag, och vad du kan använda Billogram och dess API till. Vi brukar ju inte skriva så mycket om ekonomisystem här på bloggen, men det är ju en ofrånkomlig del i många småföretagares vardag - och när jag är ute hos kunder hör jag ofta att de inte riktigt har koll på fakturorna.

Så, i korthet är Billogram en tjänst där du kan skicka fakturor till dina kunder. Kunderna betalar till Billograms klientmedelskonto, och så fort de har registrerat betalningen skickar de vidare pengarna till dig.

Digitalt eller analogt

Du kan själv välja om kunden ska få fakturan via e-post eller brev. Eller båda om kunden inte öppnar fakturan på mailen inom en viss tid.

Bra översikt

Jag kan visa vem som helst i mitt team hur det ser ut på fakturaöversikten och de förstår hur mycket pengar vi fakturerat under en månad, eller hur mycket pengar vi beräknas få in på kontot inom de närmsta 14 dagarna. Guld för företag som växer och behöver ha stenkoll på likviditeten!

Påminnelser

Själv är jag ganska usel på att skicka påminnelser, men Billogram hjälper mig att vara stenhård på det. Jag har ställt in så att påminnelser går ut med automatik några dagar efter betalningen har blivit sen, och därefter ytterligare en påminnelse. Bara det gör att i stort sett alla betalningar kommer in i tid nuförtiden. Man bråkar inte med system. Sedan slipper vi göra oss ovän med kunderna också. Det går alltid att skylla på att vårt system fungerar på det sättet, och det tror jag alla har förståelse för.

Så, vad kan jag göra med API:et?

Det absolut roligaste med Billogram, förutom att du får betalt, är förstås att du får en möjlighet att börja programmera mot dina fakturor. Här är några saker du kan göra:

  • Automatiskt skapa nya fakturor vid en viss tidpunkt eller vid ett tryck på en knapp
  • Importera fakturarader från ett annat program, exempelvis Fortnox eller något helt annat program.
  • Uppdatera andra system eller skicka ett mail när du fått betalt för en viss faktura. Det här sparar massor av tid - du kan exempelvis direkt i vårt supportsystem se vilka som har betalt och vilka fakturor de har obetalda just nu.
  • Automatiskt hämta och skicka ut rapporter vid exempelvis månadsskiften. Styrelsen kanske vill ha koll på vad som fakturerats under månaden, eller ekonomibyrån vill ha en exportfil i SIE-format?
  • Notera en ekonomiansvarig om fakturor är mer än 30 dagar sena, till exempel.
  • Hämta eller synkronisera din kunddatabas till Billograms kundlista
  • Hämta årets största faktura, skriv ut den på skrivaren och rama in den (okej, det där sista blir lurigt att programmera)
  • Skicka fakturor från din e-handel (WooCommerce, WordPress eller andra)
  • … och flera andra saker man kan tänkas göra med en faktura.

Vad kostar det?

Billogram tar tio kronor per faktura som hanteras i deras system, plus porto om något ska skickas ut via brev. I övrigt kostar det ingenting. API:et är gratis att använda. Det uppskattas mycket - jämfört med exempelvis Fortnox och Visma som tar betalt för sina API:er.

(Uppdatering: Visma hälsar att de inte tar betalt för integrationer med sina molntjänster, bara för de gamla klassiska lokalt installerade programvarorna.)

Hur kommer jag igång?

Programmeringen som behövs för att göra integrationen löser vi. Bara hör av dig till David Elbe david@standout.se 0470-348701 så kan du få en uppfattning om vad det kan kosta och vad som behövs för att komma igång. När integrationen väl är på plats brukar den snabbt spara in sin egen kostnad.

Du är väl med på VIP-listan?

Om du vill ha koll på nyheter inom webbdesign och vara bland de första som hör om våra nya projekt ska du såklart göra som hundratals andra designers och företagare - gå med i vår VIP-lista.