Internet i Fokus

Så, då är vi hemkomna efter årets – Internet i Fokus, en konferens som har gett oss massor energi och ny inspiration. Vilka talare! Vilka ämnen! Och vilket gott kaffe!

Konferensen var fullspäckad med branschkollegor som arbetar med digitala medier på ett eller annat sätt och föreställningarna handlade om allt från sociala medier, SEO, digitala varumärken, krishantering till platstjänster och design.

Vi tänkte dela med oss av några punkter på programmet till er som inte hade möjlighet att närvara igår.

Daniel Melkersson – Why things go viral

Daniel Melkersson från Pin Me To hade en föreläsning om “Why things go viral” (du hittar hans presentation här). Daniel berättade om 6 kategorier som gör att många vill dela content:

1. Social currency – vi vill uppfattas som smarta och hjälpsamma

2. Triggers – “top of mind, makes tip of tongue”

3. Emotion – “when we care, we share”

4. Public – “if its built to show, its built to grow”, t.ex. ju fler folk på en restaurang, desto bättre mat

5. Practical value – vi gillar att informera andra om värdefulla och användbara saker och knep

6. Stories – “people don’t think in information, people think in narratives

Innehåller er content någon eller flera av ovanstående kategorier, kommer ni absolut att lyckas att sprida er content viralt.

Vi rekommenderar starkt att ni kollar igenom hans presentation för mer detaljer.

Jacqueline Kothbauer – Stärk ditt varumärke

En annan mycket inspirerande talare var Jackie Kothbauer, som pratade om att bygga ditt personliga varumärke och ditt företags varumärke. Hon fick oss alla att sitta rakryggade och inte ens snegla på mobiltelefonerna. Hon gav många konkreta och användbara tips, t.ex använd Spotify för att stärka ditt varumärke och vikten av LinkedIn för att hitta kunder. Hon sa också något som vi kommer komma ihåg länge: all content marketing ska innehålla 1. Inspiration 2. Instruktion 3. Transaktion.

Vi hoppas att ni alla någon gång får möjlighet att lyssna på Jackie och bli inspirerade av hennes kunskap och energi.

Anders Prinz – Designtrender

Anders Prinz från Pin Me To och SVT stod också på scen framåt seneftermiddagen och upplyste oss om att designa för framtiden och framtidens teknologier. Han belyste vikten av att hålla det enkelt, att tänka på att designen inte bara är responsiv utan även respektiv, det vill säga – vi inte bara anpassar designen efter de olika enheterna, utan designar för de olika enheterna. Vi måste börja tänka på hur saker och ting ser ut när böjbara displayer börjar användas och anpassa designen efter att folk i allt större utsträckning använder gestures och fingerrörelser.

Utöver dessa tre fantastiska föreläsningar fanns många andra talare och intressanta ämnen som vi kommer ta upp i andra blogginlägg framöver.

Men för att sammanfatta, det var en otroligt givande konferens och vi känner att vi fick med oss mycket ny kunskap och vi känner oss taggade för att använda oss av vår nyfunna insikt i vårt arbete.

Du är väl med på VIP-listan?

Om du vill ha koll på nyheter inom webbdesign och vara bland de första som hör om våra nya projekt ska du såklart göra som hundratals andra designers och företagare - gå med i vår VIP-lista.