Alla som arbetar inom webbranschen vet att det oftast uppstår situationer där en kund vill flytta sin domän, det händer oss relativt ofta och det har blivit en del av vår vardag. Oftast är detta en väldigt lätt procedur som inte tar mer än någon timme, men senast slutade det hela i en absurd domänjakt.

Jag skulle peka om en domän vilket jag har gjort miljontals gånger, så jag började helt enkelt med att kontakta kunden för mer information. Det visade sig att de inte satt på mer information än vad vi själva gjorde så jag gick vidare och gjorde en **domain lookup **på domänen i fråga. Registratorn för denna domän var ett franskt företag som hade huvudkontor i Paris. Då mina kunskaper i det franska språket brister, slängde jag iväg ett meddelande och talade om vad saken gällde. Tyvärr fick jag aldrig något svar så jag fortsatte mitt sökande och hittade med lite tur en teknisk kontakt. Uppgifter om denne fanns dock inte tillgängliga och jag insåg att det mer och mer lutade åt nederlag.

Men så i onsdags vände plötsligt allt. Under en fikarast föreslog David skämtsamt att söka efter vår mystiska tekniska kontakt på Facebook, vilket var en ren jackpott. Självklart var denne registrerad och jag tog kontakt via ett privat meddelande. Dagen efter fick vi svar och blev hänvisade till en efterträdare, jag hörde av mig och nu är bollen på deras sida.

Suveränt säger jag, sociala medier har verkligen revolutionerat webben!

Du är väl med på VIP-listan?

Om du vill ha koll på nyheter inom webbdesign och vara bland de första som hör om våra nya projekt ska du såklart göra som hundratals andra designers och företagare - gå med i vår VIP-lista.