Fotografen och sökresultaten

En av våra kunder som vi byggde upp en sida åt för mååånga år sedan hörde av sig och ville synas bättre i Google. Den viktigaste sökfrasen var Fotograf i Växjö och konkurrensen är rätt hög eftersom det finns många fotografer i Växjö som vill synas.

När vi bygger nya hemsidor brukar vi förstås alltid inkludera sökmotoroptimeringen, men eftersom det inte var gjort i det här fallet så tänkte jag att det var ett bra tillfälle att berätta för dig hur vi arbetar.

En sak innan vi börjar: Det finns vissa bolag som enbart arbetar med sökmotoroptimering. Vi ser det mer som en del av webbplatsuppbyggnaden - men vill man kan man ta det mycket längre än vi har gjort det. Det finns hur mycket som helst att lära sig. Nu till det viktigaste!

Vid en snabb titt på kundens sida nordstromperformance.com hittade jag följande:

  • Titlar och beskrivningar hade flera nyckelord som inte passade
  • Huvudnyckelordet (‘Fotograf’) fanns inte med alls i sidans titel/rubrik
  • Det fanns ingen ordning för rubriker i innehållet (h1, h2, h3, etc.)
  • Otydliga adresser (URL:er) till sidor som inte beskriver vad sidan handlar om
  • Microdata saknades för ‘Local Business’
  • Sidkarta som hjälper sökmotorer att indexera webbplatsen saknades

Tips: Du kan själv göra ett liknande test för din webbplats - antigen genom att använda något av följande verktyg eller kontakta oss så hjälper vi dig.

Resultatet av alla ovanstående misstag var att kundens webbplats inte hade den bästa positionen i sökresultaten och därmed förlorade potentiella kunder. Det finns något som kallas för SEO-rankning där maximalt värde är 100, och sidan hade bara 40 i rankningspoäng. Så det fanns mycket att förbättra.

Det här ändrade jag:

1. Tydliga och informativa titlar

Först rensade jag i röran av nyckelord och skrev istället tydliga och informativa titlar och beskrivningar för alla sidor med fokus på ‘Fotograf’ och ‘Växjö’.

2. Ordning i rubriker

Andra steg var att ordna rubriker (h1, h2, h3, etc.) i innehållet. Du har säkert sett att olika typer av rubriker används. I de flesta publiceringsverktyg är de med störst teckensnitt viktigast och bör placeras först. Ordningen på rubriker är viktig eftersom både Google och besökaren använder dem att förstå vad sidan handlar om.

3. URL:er som Google och läsaren förstår

URL:er (webbadresser) på webbplatsen var en annan sak som behöver förbättring. Till exempel: en av den viktigaste sidorna hade följande URL: ‘/page005.html’. Den typ av URL betyder ingenting för läsaren och Google kan aldrig påverka positionen av den sidan i sökresultaten. Lösningen var att skriva korta, tydliga och informativa URL:er för alla sidor. page005.html har blivit /prislista-brollopsfotografering-vaxjo.

4. Microdata

Microdata är information om sitt företag som är kodad i webbplatsen så att Google kan förstå platsinformationen i recensioner och händelser. Att använda Microdata på kundens webbplats hjälper Google förstå att det är ett företag i Växjö och på så sätt visa webbplatsen i en högre position när någon söker på tjänsten fotografering i och runt Växjö.

Tips: Man kan generera Microdata gratis på webben också. Microdata Generator

5. Sidkartor som hjälper sökmotorer

Sidkartor hjälper användare med navigering på webbplatser. Men det finns sidkartor som kan hjälpa sökmotorer att indexera webbplatser också. Sidkartor för sökmotorer hittas oftast på www.example.com/sitemap.xml.

Tips: Glöm ej att skicka din sidkarta till Google Webmaster Tools så att Google vet var den finns.

Med hjälp av ovanstående ändringar fick jag upp rankningen på kundens webbplats från 40 till 60. Det är alltså en förbättring med 50 %. Sedan sökmotoroptimeringen för ordet ‘Fotograf’ och ‘Växjö’ gjordes fick webbplatsen 11% mer visningar och 212% fler klick. Nu hittar fler och fler potentiella kunder webbplatsen och det ökar chansen till bokningar för fotografen.

Ökningen i visningar och klickar

Även om webbplatsens optimering för sökmotorer är bättre än innan, så finns det fortfarande en del optimeringar kvar. Det största som ska göras är förbättring av innehållet på webbplatsen. Nämligen, att skriva om texten med fotograf och växjö i fokus.

Den andra delen av sökmotoroptimeringen görs utanför sidan (så kallad off page-optimering). Men detta har vi inte fokuserat så mycket på eftersom kunden har varit duktig på att promota webbplatsen på sociala nätverk, mest på Facebook, genom statusuppdateringar och blogginlägg. Som sagt, hur populär / omtalad din webbplats är på sociala nätverk har stor influens på var din webbplats hamnar i sökresultaten.


Följande sidor kan användas för att promota ett företag på sociala nätverk.


Vi på Standout använder sökmotoroptimeringsmetoderna som jag har diskuterat här i våra projekt dagligen. Vill ni veta mer eller få hjälp med sökmotoroptimering, prata med David Elbe - 0470-34 87 01.


Ännu mer info för den vetgirige

Wikipedia definierar sökmotoroptimering, eller vad många kallar Googleoptimering, som:

“[…] ett samlingsnamn för de olika metoder och tekniker som används för att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt bland resultaten vid sökningar i sökmotorer. Eftersom rangordningen av webbsidor sker automatiskt genom algoritmer kan man försöka att till webbplatsägarens fördel optimera den bedömning av en webbsida som sökmotorerna gör genom att genomföra ändringar i de faktorer som algoritmerna tar hänsyn till.”

Som sökmotoroptimerare bör man lära sig hur sökmotorer fungerar och påverkar positionen som en webbplats får i sökresultaten. Det finns två typer av sökresultat. Det första som vi fokuserar på här i det här inlägget heter organiska och den andra är sponsrade sökresultat. Organiska sökresultat skiljer sig från de sponsrade resultaten (sponsrade länkar, annonser, och pay per click) som syns överst och till höger och oftast markerat med gul text, Ad/annons. Man kan köpa position i de sponsrade sökresultaten från Google eller ett partner-företag och betalar sedan för varje klick.

För mer information om dessa, besök Google Adwords eller prata med David Elbe - 0470-34 87 01.

Organiska och sponsrade sökresultaten

Som definition på Wikipedia påpekar, Google och andra sökmotorer använder några algoritmer som består av 200+ faktorer, för att bestämma position av en webbplats på sökresultaten. Man kan gruppera dem faktorer i två kategorier: On page och Off page faktorer. On page faktorer handlar om vad som händer på själva domänet och webbplatsen. Off page faktorer är vad som händer utanför webbplatsen och hur populär / omtalad den är på webben.


On page-optimering

Som sagt, On page handlar om vad som händer på webbplatsen och domänen. Även om den består av många faktorer, är följande det viktigaste:

1. Texten på sidan

Man brukar höra ‘skriva för Google’ från SEO-samhället. Till viss del är det sant att man måste skriva för Google eftersom via Google hittar potentiella kunder din webbplats. Men glöm ej att tänka på läsaren när du skriver texten. Trots allt, läsarna är potentiella kunder som kan din produkt eller tjänst, inte Google. I korthet, man bör skriva texter som är unika, håller hög kvalitet samt är tydliga och informativa för båda läsaren och Google.

2. Titlar och rubriker

Välskrivna och välstrukturerade titlar och rubriker hjälper läsaren och Google att navigera genom sidan och förstå sammanhang. Angående rubriker för bilder, Google är duktig på att förstå bilders sammanhang, det är viktigt att skriva tydliga rubriker för bilder och andra typer av visuella material på webbplatsen.

Tips: Glöm ej att räkna hur många tecken som finns i titlar och beskrivningar. För titlar är det rekommenderat att ha någonting mellan 10 - 70 tecken och för beskrivningar någonting mellan 70 - 160 tecken. För mer information, kolla Googles hjälpsidor

Ett bra exempel för titlar och beskrivning

3. Laddningstider på sidan

Nuförtiden surfar de flesta människor webben på sina mobila enheter. Och internethastigheter på mobila enheter (till exempel: 3G- och 4G-anslutningar) är relativt låga jämfört med de trådlösa anslutningarna. Man bör därför fokusera på att leverera den viktigaste informationen om produkten/tjänsten till läsaren så snabbt som möjligt. För mer information om laddningstider och hur viktiga de är, kolla följande:

Du kan lära dig mer om laddningstider och även testa din webbplats själv med hjälp av följande inlägg och verktyg:

4. Vad som står i URL:erna

URL:erna är en av de första komponenter som sökmotorer tittar på när de indexerar din webbplats. Därför är det självklart att ha dina huvud-/fokusnyckelord där på ett tydligt sätt. Om det är möjligt, köp en domännamn som innehåller ditt nyckelord.


Off page-optimering

Den andra delen av sökmotoroptimering är Off page-optimering. Att lyckas i Off page-optimering är inte så enkelt som On page eftersom man inte har hundra procent kontroll över vad som händer utanför webbplatsen. Men det inte betyder inte att man inte kan göra något för att påverka detta. Man kan lyckas i Off page-optimering genom:

  • att ha externa högkvalitetslänkar som leder till webbplatsen
  • att vara aktiv och populär på sociala medier. Att ha antal ‘likes’, delningar, ‘retweets’, och ‘+1s’ har aldrig varit så viktigt för webbplatsägarna som nu
  • att skriva blogginlägg, intervjuer, producera fallstudier och dela på sociala nätverk
  • att ordna kampanjer och giveaways på sociala nätverk
  • att prata med dem som följer ditt företag och få deras åsikter på sociala nätverk

Du är väl med på VIP-listan?

Om du vill ha koll på nyheter inom webbdesign och vara bland de första som hör om våra nya projekt ska du såklart göra som hundratals andra designers och företagare - gå med i vår VIP-lista.