Responsive design

Datorförsäljningen är förväntad att minska jämfört med förra året, något som inte har hänt sedan 2001 – detta är på grund av att försäljningen skiftar till mobila enheter. Denna förändring tvingar oss att anpassa och tänka om hur vi integrerar med våra kunder och hur vi designar våra hemsidor.

Många sidor idag är designade för datorer och upplevelsen på en smartphone eller en läsplatta är långt ifrån optimal. Så vad kan du göra? Att ha en separat mobilsida är inte den bästa lösningen, av många olika anledningar (några av dem hittar du längre ner i detta inlägg). Att utveckla en app känns kanske ganska självklart, och absolut, om du har rätt förutsättningar och användningsområden, men första steget borde vara att anpassa din webbplats till de olika mobila enheterna.

Lösningen är alltså att ha en webbplats som fungerar lika bra på alla olika typer och storlekar av enheter – något som kallas för responsive design. Vilket innebär att designen på din webbplats anpassar sig efter storleken på enheten besökaren använder, och ger denne en optimal upplevelse oavsett vilken storlek och upplösning han har på skärmen.

Fördelarna är självklara – du bygger en webbplats och den fungerar perfekt på alla skärmstorlekar, enheter och upplösningar. För företag ger responsive design det enklaste sättet att nå ut till besökare över många olika enheter, medan besökarna får en bra upplevelse på varje skärm och enhet. Trots detta är många företag långsamma med att investera tid och pengar för att omvandla sina hemsidor till responsiva sidor.

Är du fortfarande inte övertygad?

Jag har listat några särskilda anledningar nedan till varför du borde tänka på att anpassa din hemsida.

Enhetlig användarupplevelse

Vi har nog alla surfat in på en webbplats på vår mobil eller surfplatta som inte är anpassad efter vår skärmstorlek. Vi får skrolla mycket åt sidan, texten är för liten och det blir en allmänt en frustrerande upplevelse. Detta påverkar sannolikt tiden vi spenderar på sidan och avvisningsfrekvensen – vilket båda i sin tur påverkar rankningen av sidan på sökmotorer. Kortare besökstid och högre avvisningsfrekvens innebär sämre rankning.

På responsiva hemsidor har du tillgång till samma innehåll, men fullt anpassat för din skärm, över alla storlekar och enheter. Användaren får en mycket bättre upplevelse och framför allt får samma upplevelse oavsett om han besöker din sida från en dator, mobil eller surfplatta.

Uppdateringar av innehåll och funktioner

Vad som inte kommer att förändras i framtiden är det ökade behovet av agila hemsidor som förbättras och anpassas baseras på användar- och internettrender. Vi uppdaterar både innehåll och funktionalitet mer och mer. Med responsive design istället för separat mobilsida eller app, behöver vi bara ändra innehåll och funktionalitet på ett ställe – vilket sparar tid och skapar fokus.

Förenkla SEO

För en hemsida med responsive design behövs också bara en strategi och en uppsättning av analysverktyg. De flesta analysverktyg idag är anpassade för responsive design, och ger dig både övergripande och detaljerad information om diverse enheter som besökaren använder, och hur de beter sig på din sida baserat de olika enheterna.

Fler besökare

Webbplatser med responsive design är också enklare för konsumenter att hitta än traditionella sidor eller mobilsidor, eftersom de listas högre i sökmotorer. Google rekommenderar att man använder sig av responsive design eftersom det är enklare för Google att upptäcka innehåll och för Googles algoritmer att ranka sidan om det endast finns en URL.

Besökare på mobila enheter har större benägenhet att omvandlas till kunder 

Det har visat sig att omvandlingsfrekvensen är högre för de besökare som använder mobila enheter, vilket betyder att din webbstatisik kan öka märkvärt om du implementerar responsive design på din hemsida.

####

####

**Blir du sugen på att anpassa din hemsida med responsive design, eller snacka strategier och idéer?

Kontakta oss på Standout. Hamna inte på efterkälken och se dina konkurrenter lansera responsiva sidor medan din är kvar i 2010 eller tidigare. **

 

 

 

Du är väl med på VIP-listan?

Om du vill ha koll på nyheter inom webbdesign och vara bland de första som hör om våra nya projekt ska du såklart göra som hundratals andra designers och företagare - gå med i vår VIP-lista.