Alla hjärtans dag har precis passerat, och e-handelsbranschen över hela världen ler hela vägen till banken.
Kärlekens pris

I Sverige är blomförsäljningen den mest populära presenten, enligt Mathias Hedlund, operativ chef på Klarna. Under den 13e och 14e februari stiger blomförsäljningen på nätet med 500 procent jämfört med en vanlig dag i januari och mars.

Så, hur lyckas du med din e-handelssida?

Hitta din nisch

De mest framgångsrika e-handelssidorna säljer inte något till alla, de säljer allt till någon. De har fokuserat på en specifik produkt, och de är passionerade över vad de säljer. Detta ger en extra fokus som låter dem vara annorlunda och särskiljer sig från mängden. Deras mål är att vara konkurrenskraftiga och har bra långsiktiga förhållanden med sina leverantörer, som i längden leder till att de kan sälja online till bra priser.

Satsa på marknadsföring

Sitt inte bara där och förvänta dig att folk kommer att hitta dig – utan var aktiv i att hitta nya kunder.

Något som också är viktigt att tänka på är att försöka hitta återkommande affärer, istället för att bara ta beställningar. Tänk långsiktigt och vårda dina relationer. Se till att du levererar en köpupplevelse som gör att kunderna spenderar pengar, och att de vill återvända och rekommendera sidan till andra.

Använd varje tillfälle och säsong till att köra kreativa kampanjer. Ett bra tips här är att skapa en kalender med speciella dagar och tillfällen, och planera dina kampanjer kvartalsvis eller halvårsvis. På så sätt riskerar du inte att ”glömma” någon viktig dag – så som alla hjärtans dag.

Använd sociala medier på ett kreativt sätt, men glöm inte vad fokusen är: skapa relationer med dina kunder och dina potentiella kunder. Sociala medier är också ett fantastiskt medium för att kunna ge enastående kundservice och support, och på så sätt vinna förtroende.

Content is king

Skapa innehåll av kvalité och håll den fräsch. Utnyttja ditt befintliga innehåll, och återanvänd gamla kampanjer för webben. Se till att du hela tiden utvecklar och skyddar ditt varumärke.

Var en analytiker

Google Analytics kan bli din bästa vän om du bara vet hur du ska använda verktyget och analysera trafiken till din webbsida. Mät click-throughs och konverteringsfrekvenser, utvärdera din SEO sätt mål och bestäm din ROI (return on investment), och viktigast – se till att du hela tiden förbättrar din webbplats baserat på informationen.

Håll dig ajour 

Håll dig uppdaterad med trender och utvecklingen i e-handelsbranschen. Prenumerera på branschtidningar, håll koll på dina konkurrenter och var med i diskussionsgrupper.

Var en administratör

Det är viktigt att förstå att din e-handelssida är öppet dygnet runt, se till att det finns någon som sköter sidan på heltid (även om det blir du), och viktigt – se till att du har backup rutiner för både webbplatsen och databasen.

Du är väl med på VIP-listan?

Om du vill ha koll på nyheter inom webbdesign och vara bland de första som hör om våra nya projekt ska du såklart göra som hundratals andra designers och företagare - gå med i vår VIP-lista.