Skogsbranschen är på gång och har förstått att de behöver digitalisera sig. En del av det är att försöka tänka till kring webbstrategi och hur man optimerar sin webbnärvaro. Det är två drivna människor - Camilla Ahlstedt och Mats Hannertz som har satt ihop ett projekt som heter “Nationell webbsamverkan inom skogsbranschen”

Så David åkte upp till Stockholm och höll en bejublad (nåja, de såg glada ut i alla fall) föreläsning och workshop kring “Sök och besök”.

Deltagarna fick lära sig grunderna i att hamna högt i sökmotorer, där vi pratade mycket om relevans, tydlighet och att använda besökarnas egna ord. Säger man “avyttra virke” eller “sälja skog”? Besökarnas ordval diskuterades i små grupper.

Vi pratade även om skillnaden mellan betalda annonser och organiskt sök, och hur man kan arbeta med nyckeltal för att analysera sin besöksstatistik på ett gemensamt sätt.

Andra saker vi pratade om:

  • Hur man kan hantera grunderna i sökmotoroptimering på egen hand
  • Att fokusera på ett ord eller fras i taget
  • Vanliga misstag kring SEO och onlinemarknadsföring
  • Grunderna i formeln som sökmotorerna använder för att ranka din sida
  • Hur tekniska misstag kan påverka din ranking
  • Länkar och deras betydelse
  • Att göra lite hela tiden är bättre än att försöka vara perfekt direkt

Vad säger kunderna då? Kursledarna fick feedbacken direkt:

“Tack för en otroligt givande dag igår. Det var bara lovord från deltagarna efteråt.”

Så om ni plötsligt börjar få lite mer relevanta träffar så vet ni varför. Stor tack till alla som var med. Era nyfikna frågor gjorde hela dagen till en bra upplevelse!

Du är väl med på VIP-listan?

Om du vill ha koll på nyheter inom webbdesign och vara bland de första som hör om våra nya projekt ska du såklart göra som hundratals andra designers och företagare - gå med i vår VIP-lista.