Jag har suttit i möten med många människor som ska vara med i en designprocess. Det kan vara en pina för alla inblandade, där alla ska tycka till, flytta saker, byta färger och ändra bilder. Du vet hur det kan vara. Jag är själv småföretagare och vi är den värsta sortens kunder eftersom vi bryr oss så mycket om vårt företag att vi lägger oss i allt.

Anledningen att vi vill ändra på saker är att det inte känns bra eller ser rätt ut i våra ögon. Dessutom är vi vana att bestämma allt själva. Eftersom jag har befunnit mig i båda rollerna – beställare och designleverantör – många gånger har jag samlat på mig tre frågor som jag använder för att checka av att vi är på rätt spår, och jag inte bara är eller möter en gnällig kund.

1. Kommer det här tala till våra kunder/besökare?

Att få designbeställaren att ta på sig rollen som sin egen kund brukar underlätta vid genomförandet. Plötsligt handlar det inte så mycket om egna åsikter och smaker, utan vi båda funderar ett extra varv kring hur det här kommer att kännas för den som faktiskt ska använda produkten eller besöka webbplatsen.

Som designer har man nästan alltid det här i tankarna i början av ett projekt, men det är lätt att tappa det fokuset när beställaren kommer med ändringsförslag efter ändringsförslag. Se till att alla inblandade har samma fokus, det kommer rädda många timmars onödigt extrajobb.

2. Är det här rätt för företaget?

Återigen tar vi bort fokuset från den enskilde personen som vi levererar till. Är det ett företag som ska ha nytta av designen – går den i samma stil som andra saker från företaget? Ger den en bra bild av vart företaget är på väg och vad de vill säga?

Om det är sant att formgivningen inte passar företaget, då kanske vi ska tänka om. Men ofta kommer det även fram att åsikterna om färgen eller formen kanske bara var en personlig åsikt.

3. Ger kunden för många lösningsförslag?

När jag sitter som beställare är det min uppgift att peka på eventuella problem med en formgivning. Ingen känner ju till branschen och mitt företag bättre än jag. Det innebär att jag mycket väl kan säga saker som “Färgen kommer att bli ett problem, eftersom alla våra konkurrenter också kör med grönt” eller “Jag har svårt att läsa det där typsnittet” - men hålla mig borta från lösningsförslag som “Byt till blått!” och “Kör med Times New Roman i 14 pixlar, det funkade i skolan”.

Den kreativa processen är en del av de saker som jag som kund betalar för. Om jag kommer ut från ett möte och känner att jag har fått igenom alla mina önskemål och att jag nästan kunde gjort designen själv, då har jag lagt mig i alldeles för mycket som beställare. På samma sätt har jag antagligen varit alldeles för snäll om jag som formgivare har låtit kunden bestämma både typsnitt, färg, illustration och bildtext - trots att jag har andra idéer som jag själv tycker skulle fungera bättre för deras kunder.

Det här är svårt. Jag är som sagt en rätt jobbig beställare själv, men kontrollpunkterna ovan underlättar även när jag sitter med andra som önskar lite för mycket och för ofta. Har du hamnat i den här situationen själv?

Du är väl med på VIP-listan?

Om du vill ha koll på nyheter inom webbdesign och vara bland de första som hör om våra nya projekt ska du såklart göra som hundratals andra designers och företagare - gå med i vår VIP-lista.