Vi har flera byggfirmor och hantverkare bland våra kunder, och många av dem är lite tveksamma till det där med webbplats. Jag tänkte berätta varför det faktiskt är en vettig investering.

1. Bli inte bortgallrad

“De som ser oseriösa ut gallras ofta bort direkt.”

Idag börjar de flesta byggprojekt på nätet. Många kunder börjar med att leta inspiration till sin nya altan, tillbyggnad eller sin helt nya villa genom att titta på olika webbplatser - läsa bloggar och foruminlägg.

När de sedan ska leta efter någon som kan utföra projektet är det naturligt att börja med att gå igenom de lokala byggföretagens olika webbplatser. De som ser oseriösa ut gallras ofta bort direkt.

Du kanske redan nu får en del som har hittat dig via telefonkatalogen eller dess motsvarigheter på nätet, men kunderna – och framför allt de lite yngre köparna – har vant sig att göra ordentligt med research innan de köper något.

Sidan behöver inte vara avancerad, bara ge ett seriöst intryck och förklara grundläggande saker som vad din firma gör, var ni finns och till vilka ni kan leverera. Enkelt - men det är så många som missar dessa grundläggande saker.

2. Kunna välja dina kunder

“Måste jag ha en? Kunderna står på kö ändå!”

Låt säga att du är en elektriker som specialiserat dig på smarta hem, eller en målare som är fantastisk på att hjälpa kunderna att välja rätt kulör. Då kan du använda webbplatsen till att locka den typen av kunder så att du enklare kommer i kontakt med kunder som uppskattar just det du är bra på.

Vi har exempelvis hjälpt Biwi Bygg med deras webbplats. De bygger massor av olika saker men är framför allt en av få aktörer på marknaden som gärna arbetar med privatkunder. Genom att tydligt skylta med detta på sin webbplats kan kunderna direkt känna att “Det där är ju någonting för mig!”

Att ha kunder som uppskattar det du gör är ovärderligt, och det blir lite lättare när du får rätt typ av kunder direkt från början.

3. Spara tid åt dig

“… du får färre telefonsamtal på kvällarna med en bra hemsida”

De som har förstått kraften med webben är att den kan agera kundtjänst och supportavdelning åt dig.

Du vet säkert vilka frågor som är de vanligaste som kunderna ställer. Se till att de blir besvarade på webbplatsen så behöver du inte svara på dem gång på gång. Det går att lägga upp allt ifrån öppettider till supportmanualer på det där nya FTX-systemet så att alla har tillgång till det. Kunderna kommer tycka att du är toppen och du får färre telefonsamtal på kvällarna eller mitt i dina uppdrag.

Ett vanligt användningsområde är att kunderna kan kontakta dig via ett formulär på din sida för att boka tid eller ställa någon fråga. Då kan du enkelt svara när det passar dig, och kunden kan ställa sin fråga mitt i natten om det passar dem bättre.

Dags att boka?

Så, hur funkar din egen sida? Antagligen är det dags att boka ett möte med någon på Standout som kan hjälpa dig med en fräsch webbplats. Första mötet är alltid kostnadsfritt hos oss, så det kostar ju inget att testa. Vi levererar webbplatser och smarta programvaror åt hantverkare i hela landet.

I de allra flesta fall räcker det med en eller två kunder extra om året via webbplatsen för att den ska gå ihop sig ekonomiskt. Jag kan lova dig att den levererar fler kunder än så.

Slå en signal till David Elbe idag. Du hittar hans kontaktuppgifter nedan.

David Elbe David Elbe
Telefon: 0470-348701
E-post: david@standout.se.

Du är väl med på VIP-listan?

Om du vill ha koll på nyheter inom webbdesign och vara bland de första som hör om våra nya projekt ska du såklart göra som hundratals andra designers och företagare - gå med i vår VIP-lista.